• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Naar navigatie
CARDAN Technobility
  • Hoe wij helpen
    • Onderzoeken
    • Consultancy
    • Trainingen
    • Lezingen
  • Digitale toegankelijkheid
    • Voor overheden
    • Voor bedrijven
    • Over de WCAG
    • Waarmerk drempelvrij.nl
  • Over ons
    • Over Technobility
    • Onze mensen
    • Werken bij
  • Actueel
  • Zoeken
  • Contact

WCAG 2.2: alles wat je moet weten over de nieuwe webrichtlijnen

In de loop van 2022 verwachten we een nieuwe versie van de webrichtlijnen voor toegankelijke content. WCAG 2.2 voegt acht nieuwe succescriteria toe op niveau A en AA. Hulp nodig om jouw website of app te verbeteren? Dit is wat je nu al kan doen.

Ik wil digitaal toegankelijk worden
Home » WCAG 2.2

Van WCAG 2.1 naar WCAG 2.2

Op dit moment gebruiken we de WCAG 2.1 om digitaal toegankelijkheid te toetsen. Hoe toegankelijker een website is, hoe beter je voldoet aan de succescriteria van de WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). Maar het internet en ons gedrag online is constant in beweging. De WCAG ook. Binnenkort krijgen we dan ook een aanvulling op de huidige WCAG, de WCAG 2.2. In dit artikel ontdek je wat je hierover moet weten én wat je nu al kan doen.

World Wide Web Consortium (W3C)

Het World Wide Web Consortium (W3C) heeft een internationale standaard ontwikkeld voor digitaal toegankelijke content. Dit zijn de Web Content Accessibility Guidelines, oftewel de WCAG. Op dit moment geldt WCAG 2.1 met 50 succescriteria (webrichtlijnen) op niveau A en AA.

Hoe wij online content gebruiken verandert constant. Het internet staat niet stil en wat drie jaar geleden ‘super modern’ was, is nu al redelijk ‘bejaard’. Er komen nieuwe technologieën en andere vormen van hardware die gebruikers met een functiebeperking kunnen helpen. Denk bijvoorbeeld aan de groeiende mogelijkheden van eye-tracking en spraakbesturing.

Het is daarom belangrijk dat ook de webrichtlijnen een update krijgen. Het W3C is daarom al een aantal jaar bezig om WCAG 2.2 te ontwikkelen.

Wanneer komt WCAG 2.2?

De definitieve versie van WCAG 2.2 staat gepland voor september 2022. De nieuwe richtlijnen zouden eerst eind 2020 al ingaan, maar daarna werd de releasedatum verschillende keren uitgesteld.

WCAG 2.2 is scheduled
to be completed and published by September 2022.
W3C Web Accessibility Initiative

Maar… het is pas definitief als het definitief is. WCAG 2.2 komt dus zeker niet voor september 2022 en waarschijnlijk pas later.

Wat verandert in WCAG 2.2?

Aan WCAG 2.2 worden acht nieuwe succescriteria toegevoegd op niveau A en AA. Deze zijn bedoeld om de toegankelijkheid voor gebruikers met een cognitieve beperking, leerstoornis of verminderd zicht te verbeteren. Een paar van deze nieuwe succescriteria zijn vooral bedoeld om de toegankelijkheid op tablet en telefoon te verbeteren.

Succescriterium 2.4.7 gaat van niveau AA naar niveau A. Het wordt daardoor belangrijker. Dit succescriterium zegt iets over hoe zichtbaar de focus is. Dit helpt bezoekers die afhankelijk zijn van het toetsenbord of vergelijkbare hulpapparatuur.

Versie 2.2 is een update van de huidige set richtlijnen. Er komt dus niet een compleet nieuwe lijst, maar er worden een aantal succescriteria toegevoegd. Het is vrij zeker dat dit ook de laatste 2.x-versie. In tussentijd wordt namelijk ook gewerkt aan WCAG 3.

De huidige conceptversie van WCAG 2.2 geeft een beeld van wat er gaat veranderen. In dit artikel geven we je een kort overzicht van de nieuwe succescriteria. De komende maanden zal WCAG 2.2 steeds meer “definitief” worden en zullen we ook uitgebreid stilstaan bij wat de WCAG 2.2 succescriteria inhouden. Ook in onze onderzoeken gaan we, op verzoek, rekening houden met WCAG 2.2.

Hoe staat je website er nu voor?

Nieuwsgierig hoe je website er nu voor staat – met het oog op de WCAG 2.2? Laat je website dan onderzoeken door de experts van Cardan Technobility. Zo ontdek je direct wat je nog kunt verbeteren om aan al die succescriteria te voldoen. Je speelt direct in op de nieuwe criteria; je loopt je tijd vooruit.

Laat je website onderzoeken

4x tips voor WCAG 2.2

We bereiden je graag voor op de WCAG 2.2 in september. We zetten de meest belangrijkste nieuwe criteria op een rij en delen tips hoe je daar nu al mee aan de slag kan. Wel zo handig, vind je ook niet?

Tip 1: maak het navigeren op websites en apps makkelijker

Richtlijn 2.4 “Navigeerbaar” hoort bij het principe “Bedienbaar”. Het is belangrijk dat gebruikers:

  • eenvoudig navigeren door je site of app,
  • snel content kunnen vinden,
  • weten waar ze zijn op de site.

Vooral dit laatste punt gaat nog niet altijd goed en daarom worden aan WCAG 2.2 in totaal drie succescriteria toegevoegd die bezoekers helpen te bepalen waar ze zijn op je website of app.

A) Zie waar je bent

De zogenaamde focusindicator helpt bezoekers die het toetsenbord gebruiken (in plaats van een muis) om te bepalen waar ze zijn op je website. We kijken nu al een beetje naar deze focusindicator, maar zelfs dan is deze niet altijd overal duidelijk.

Wij zijn dan ook erg blij dat vanaf WCAG 2.2 de toetsenbordfocus beter zichtbaar wordt, doordat er eisen worden gesteld aan de grootte en het contrast. Voor niveau AA moet de focusindicator een contrast hebben van ten minste 3,0:1. Voor niveau AAA (niet wettelijk verplicht) zelfs een contrast van ten minste 4,5:1.

Screenshot homepage rijksoverheid.nl met focus op menu-item "Onderwerpen". Voldoet aan WCAG 2.2.
Op Rijksoverheid.nl wordt de focus aangegeven met een 2 pixels dikke zwart-wit gestippelde lijn.

B) Vaste paginamarkeringen

Dit nieuwe succescriterium op niveau A is vooral bedoeld voor EPUB (e-books). Met een paginamarkering wordt een stukje code bedoeld waaraan je kan herkennen waar pagina’s eindigen en een nieuwe begint. Als deze markeringen aanwezig zijn in de code dan moet het mogelijk zijn om eenvoudig naar deze plekken te navigeren, bijvoorbeeld met een menu. Dit helpt gebruikers van bijvoorbeeld voorleessoftware om snel te ontdekken waar in het document ze zijn.


Tip 2: gebruik nieuwe invoervormen bij de WCAG 2.2

Niet iedereen gebruikt een muis of toetsenbord. Alle vormen van invoer moeten mogelijk zijn met hulpmidddelen. Met stembediening is het bijvoorbeeld niet mogelijk om gebaren uit te voeren en niet alle gebruikers kunnen sleep-acties (zoals “drag and drop”) uitvoeren door een fysieke beperking.

A) Slepen op je website

Met je muis is het natuurlijk heel eenvoudig om iets te slepen op je website. Op een touch-device zoals een tablet of een telefoon is dit al wat lastiger. Wat als je helemaal geen normale muis gebruikt? Voor gebruikers met een motorische beperking is het slepen van bestanden niet altijd makkelijk. Denk hierbij aan:

  • bezoekers met vormen van Parkinson,
  • bezoekers die eye-tracking gebruiken om de computer te bedienen,
  • bezoekers die met de stem de computer besturen.

Vanaf WCAG 2.2 moet er voor al deze gebruikers (naast het toetsenbord) ook een alternatieve manier zijn om deze acties uit te voeren met een “muis”. Dat kan bijvoorbeeld een knop zijn die je aan kunt klikken.

B) Makkelijker ‘links’ aanklikken

Sommige links, knoppen en andere interactieve elementen zijn zo ontzettend klein dat je ze op je mobiele telefoon of tablet nauwelijks kunt aanklikken. De kans dat je per ongeluk ergens anders op klikt of “misklikt” is erg groot. Veel mensen, vooral ouderen, hebben last van het “dikkevingersyndroom”.

Screenshot van webshop adidas.com. Klikbare gebieden zijn te klein voor WCAG 2.2
Op veel webshops zie je “klikbare gebieden” die erg klein zijn of die elkaar overlappen. Voor je het weet heb je het verkeerde product in je winkelmandje liggen.

Er zijn ook gebruikers die andere hulpmiddelen gebruiken dan een muis. Voorbeelden zijn een aanwijsstok in de mond of eye-tracking. Voor deze gebruikers is het nog moeilijker om kleine onderdelen op je website goed aan te klikken. In WCAG 2.2 worden op niveau AA eisen gesteld aan de minimale grootte van het doelgebied.


Tip 3: voorkom verwarring, wees voorspelbaar

Voorspelbaar zijn “klinkt” misschien saai, maar voor veel bezoekers op je website is dit erg belangrijk. En is alles logisch, dan zorg je ervoor dat gebruikers ook sneller vinden wat ze zoeken of sneller iets kopen in je webshop.

A) Bied een helpende hand

Sommige websites en (vooral) webshops maken er een sport van om contactgegevens zo goed mogelijk te verstoppen. Zo voorkomen ze een enorme druk op hun klantenservice. Voor sommige gebruikers is goede hulp erg belangrijk: bied ze daarom een helpende hand.

Bellen is uiteindelijk veel sneller dan heel die site door. Maar het is vaak ook nog een kunst om het telefoonnummer te vinden!

Peter (69) – syndroom van Usher
Is slechtziend, nachtblind en slechthorend

Vanaf WCAG 2.2 moet helpinformatie op je website eenvoudig te vinden zijn. Dat kan bijvoorbeeld contactinfo zijn, maar ook een chatbot of FAQ kan hulp bieden. Je bent niet verplicht om dit aan te bieden, maar als je het doet, dan moet het altijd op dezelfde plaats vindbaar zijn.

B) Verstop geen belangrijke functies

Als interactieve elementen (bijvoorbeeld een knop) zichtbaar wordt als je met de muis eroverheen gaat of het focus krijgt met het toetsenbord, moet er een “hint” gegeven worden dat deze bedieningselementen er zijn. Dit voorkomt verwarring en frustratie en je zorgt dat bezoekers met een visuele beperking, motorische beperking of cognitieve beperking deze elementen niet over het hoofd zien.


Tip 4: maak inloggen en formulieren invullen eenvoudiger

Gebruikersinvoer is erg belangrijk voor de conversie van een website. Denk bijvoorbeeld aan een contactformulier of het afrekenen in een webshop. Help gebruikers daarom om fouten te vermijden en ze te verbeteren, ook als ze problemen hebben met het onthouden van gegevens.

A) Eenvoudiger inloggen

Op steeds meer websites moet je inloggen. Bijvoorbeeld om iets te kopen in een webshop of om je gegevens te wijzigen. Vanwege de veiligheid van de gegevens moet het inloggen niet te makkelijk zijn natuurlijk, maar voor sommige gebruikers wordt inloggen nagenoeg onmogelijk gemaakt. Dat komt bijvoorbeeld doordat ze een Captcha (zo’n “quizje”) moeten doen die ze niet kunnen zien of gewoon simpelweg niet begrijpen.

Vanaf WCAG 2.2 moet inloggen makkelijker gemaakt worden voor gebruikers. Zo kun je o.a. een alternatieve mogelijkheid voor een zogenaamde “cognitieve test” (zoals Captcha) aanbieden, bijvoorbeeld inloggen via een link die je ontvangt per mail.

Screenshot van het inlogdeel van Marktplaats.nl. Inloggen met social media helpt voor WCAG 2.2.
Marktplaats maakt het mogelijk om in te loggen met Facebook of met je Google-account.

B) Niet alles dubbel invullen

Niets is zo irritant als dat je dezelfde gegevens meerdere keren moet invullen. Zeker als het invullen van die gegevens je veel moeite kost. WCAG 2.2 pakt zogenaamde “overtollige invoer” aan. Zo voorkom je dat bezoekers dezelfde informatie in hetzelfde proces meerdere keren moeten invullen.

Misschien herken je dit wel van het invullen van je factuur- en adresgegevens tijdens het afrekenen in een webshop. Hieronder zie je een voorbeeld van de “Coolbluekassa” op coolblue.nl.

Screenshot van het afrekenen op Coolblue.nl. Voorkom dat je alles dubbel moet invullen voor WCAG 2.2.
Op Coolblue.nl vul je eerst je e-mailadres in. In de volgende stap staat dit e-mailadres automatisch ingevuld. Ook kan je kiezen om de factuur te ontvangen op hetzelfde adres als waar je je pakketje naar toe stuurt. Twee keer invullen is dus niet nodig.

Wat kun jij al doen voor WCAG 2.2?

WCAG 2.2 is nu nog niet definitief, maar september 2022 is stiekem sneller dan je denkt. Neem daarom nu alvast een keer je website goed onder de loep.

Moet je binnenkort aanpassingen aan je website (laten) doen? Pak dan meteen de puntjes uit de nieuwe WCAG 2.2 succescriteria aan. Met de aanpassingen voor de focusindicator en klikbare gebieden kun je al meteen aan de slag.

Ook kun je alvast andere betrokkenen binnen je organisatie “warm maken” voor WCAG 2.2. Zorg dat je wat budget hebt voor:

  • onze WCAG 2.2 training die we later dit jaar aanbieden,
  • aanpassingen aan je website of app,
  • een (deel) inspectie van je website of app.

Word ook WCAG 2.2-proof!

Wil je precies weten wat WCAG 2.2 betekent voor jouw organisatie? Vraag vandaag nog een offerte aan voor een onderzoek, consultancy of training.

* velden met een asterisk zijn verplicht

Ik wil een offerte aanvragen voor een * verplicht
Wat wil je laten controleren? * verplicht
Welke training? * verplicht
Toestemming * verplicht
* verplicht
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Website call-to-actions

Offerte inspectie aanvragen

Offerte aanvragen voor een inspectie
088-500 4070

Over Cardan

Specialist in digitale toegankelijkheid.

Footer

Diensten

  • Onderzoeken
  • Consultancy
  • Trainingen

Cardan Technobility

  • Over ons
  • Onze mensen
  • Overzicht waarmerkdragers
  • Digitale toegankelijkheid
  • WCAG
  • WCAG 2.2

Adres

Talent Square 13
5038 LX Tilburg
[email protected]

Certificeringen

Waarmerk Drempelvrij - 2 sterrenDDAI geaccrediteerd NCI - ISO 9001 gecertificeerd

© 2022 · Cardan Technobility

  • Algemene voorwaarden
  • Colofon
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Toegankelijkheid
  • Sitemap
  • Cardan Technobility op LinkedIn
  • Cardan Technobility op Instagram
  • Cardan Technobility op Facebook