WCAG 2.2: alles wat je moet weten over de nieuwe webrichtlijnen
Begin 2023 verwachten we de release date van de WCAG 2.2 voor toegankelijke content. WCAG 2.2 voegt waarschijnlijk zeven nieuwe succescriteria toe op niveau A en AA. Hulp nodig om jouw website of app te verbeteren? Dit is wat je nu al kan doen.
Van WCAG 2.1 naar WCAG 2.2
Op dit moment gebruiken we de WCAG 2.1 om digitale toegankelijkheid te toetsen. Hoe toegankelijker een website is, hoe beter je voldoet aan de succescriteria van de WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). Maar het internet en ons gedrag online is constant in beweging. De WCAG ook. Binnenkort krijgen we dan ook een aanvulling op de huidige WCAG, de WCAG 2.2. In dit artikel ontdek je wat je hierover moet weten én wat je nu al kan doen.
World Wide Web Consortium (W3C)
Het World Wide Web Consortium (W3C) heeft een internationale standaard ontwikkeld voor digitaal toegankelijke content. Dit zijn de Web Content Accessibility Guidelines, oftewel de WCAG. Op dit moment geldt WCAG 2.1 met 50 succescriteria (webrichtlijnen) op niveau A en AA.
Hoe wij online content gebruiken verandert constant. Het internet staat niet stil en wat drie jaar geleden ‘super modern’ was, is nu al redelijk ‘bejaard’. Er komen nieuwe technologieën en andere vormen van hardware die gebruikers met een functiebeperking kunnen helpen. Denk bijvoorbeeld aan de groeiende mogelijkheden van eye-tracking en spraakbesturing.
Het is daarom belangrijk dat ook de webrichtlijnen een update krijgen. Het W3C is daarom al een aantal jaar bezig om WCAG 2.2 te ontwikkelen.
Wanneer komt WCAG 2.2?
De definitieve versie van WCAG 2.2 staat gepland voor begin 2023. De nieuwe richtlijnen zouden eerst eind 2020 al ingaan, maar daarna werd de releasedatum verschillende keren uitgesteld.
WCAG 2.2 is scheduled to be completed and published in early 2023. W3C Web Accessibility Initiative
Maar… het is pas definitief als het definitief is. WCAG 2.2 komt dus zeker niet voor begin 2023 en waarschijnlijk pas later.
Wat verandert in WCAG 2.2?
Aan WCAG 2.2 worden zeven nieuwe succescriteria toegevoegd op niveau A en AA. Deze zijn bedoeld om de toegankelijkheid voor gebruikers met een cognitieve beperking, leerstoornis of verminderd zicht te verbeteren. Een paar van deze nieuwe succescriteria zijn vooral bedoeld om de toegankelijkheid op tablet en telefoon te verbeteren.
Succescriterium 2.4.7 gaat van niveau AA naar niveau A. Het wordt daardoor belangrijker. Dit succescriterium zegt iets over hoe zichtbaar de focus is. Dit helpt bezoekers die afhankelijk zijn van het toetsenbord of vergelijkbare hulpapparatuur.
Versie 2.2 is een update van de huidige set richtlijnen. Er komt dus niet een compleet nieuwe lijst, maar er worden een aantal succescriteria toegevoegd. Het is vrij zeker dat dit ook de laatste 2.x-versie. In tussentijd wordt namelijk ook gewerkt aan WCAG 3.
De huidige conceptversie van WCAG 2.2 geeft een beeld van wat er gaat veranderen. In dit artikel geven we je een kort overzicht van de nieuwe succescriteria. De komende maanden zal WCAG 2.2 steeds meer “definitief” worden en zullen we ook uitgebreid stilstaan bij wat de WCAG 2.2 succescriteria inhouden. Ook in onze onderzoeken gaan we, op verzoek, rekening houden met WCAG 2.2.
Hoe staat je website er nu voor?
Nieuwsgierig hoe je website er nu voor staat – met het oog op de WCAG 2.2? Laat je website dan onderzoeken door de experts van Cardan Technobility. Zo ontdek je direct wat je nog kunt verbeteren om aan al die succescriteria te voldoen. Je speelt direct in op de nieuwe criteria; je loopt je tijd vooruit.
4x tips voor WCAG 2.2
We bereiden je graag voor op de WCAG 2.2 in september. We zetten de meest belangrijkste nieuwe criteria op een rij en delen tips hoe je daar nu al mee aan de slag kan. Wel zo handig, vind je ook niet?
Tip 1: maak het navigeren op websites en apps makkelijker
Richtlijn 2.4 “Navigeerbaar” hoort bij het principe “Bedienbaar”. Het is belangrijk dat gebruikers:
- eenvoudig navigeren door je site of app,
- snel content kunnen vinden,
- weten waar ze zijn op de site.
Vooral dit laatste punt gaat nog niet altijd goed en daarom worden aan WCAG 2.2 in totaal drie succescriteria toegevoegd die bezoekers helpen te bepalen waar ze zijn op je website of app.
A) Zie waar je bent
De zogenaamde focusindicator helpt bezoekers die het toetsenbord gebruiken (in plaats van een muis) om te bepalen waar ze zijn op je website. We kijken nu al een beetje naar deze focusindicator, maar zelfs dan is deze niet altijd overal duidelijk.
Wij zijn dan ook erg blij dat vanaf WCAG 2.2 de toetsenbordfocus beter zichtbaar wordt, doordat er eisen worden gesteld aan de grootte en het contrast. Voor niveau AA moet de focusindicator een contrast hebben van ten minste 3,0:1. Voor niveau AAA (niet wettelijk verplicht) zelfs een contrast van ten minste 4,5:1. In totaal zijn er twee nieuwe succescriteria die iets zeggen over de focusindicator. Dat geeft ook wel het belang hiervan aan.
Tip 2: gebruik nieuwe invoervormen bij de WCAG 2.2
Niet iedereen gebruikt een muis of toetsenbord. Alle vormen van invoer moeten mogelijk zijn met hulpmidddelen. Met stembediening is het bijvoorbeeld niet mogelijk om gebaren uit te voeren en niet alle gebruikers kunnen sleep-acties (zoals “drag and drop”) uitvoeren door een fysieke beperking.
A) Slepen op je website
Met je muis is het natuurlijk heel eenvoudig om iets te slepen op je website. Op een touch-device zoals een tablet of een telefoon is dit al wat lastiger. Wat als je helemaal geen normale muis gebruikt? Voor gebruikers met een motorische beperking is het slepen van bestanden niet altijd makkelijk. Denk hierbij aan:
- bezoekers met vormen van Parkinson,
- bezoekers die eye-tracking gebruiken om de computer te bedienen,
- bezoekers die met de stem de computer besturen.
Vanaf WCAG 2.2 moet er voor al deze gebruikers (naast het toetsenbord) ook een alternatieve manier zijn om deze acties uit te voeren met een “muis”. Dat kan bijvoorbeeld een knop zijn die je aan kunt klikken.
B) Makkelijker ‘links’ aanklikken
Sommige links, knoppen en andere interactieve elementen zijn zo ontzettend klein dat je ze op je mobiele telefoon of tablet nauwelijks kunt aanklikken. De kans dat je per ongeluk ergens anders op klikt of “misklikt” is erg groot. Veel mensen, vooral ouderen, hebben last van het “dikkevingersyndroom”.
Er zijn ook gebruikers die andere hulpmiddelen gebruiken dan een muis. Voorbeelden zijn een aanwijsstok in de mond of eye-tracking. Voor deze gebruikers is het nog moeilijker om kleine onderdelen op je website goed aan te klikken. In WCAG 2.2 worden op niveau AA eisen gesteld aan de minimale grootte van het doelgebied.
Tip 3: voorkom verwarring, wees voorspelbaar
Voorspelbaar zijn “klinkt” misschien saai, maar voor veel bezoekers op je website is dit erg belangrijk. En is alles logisch, dan zorg je ervoor dat gebruikers ook sneller vinden wat ze zoeken of sneller iets kopen in je webshop.
A) Bied een helpende hand
Sommige websites en (vooral) webshops maken er een sport van om contactgegevens zo goed mogelijk te verstoppen. Zo voorkomen ze een enorme druk op hun klantenservice. Voor sommige gebruikers is goede hulp erg belangrijk: bied ze daarom een helpende hand.
Bellen is uiteindelijk veel sneller dan heel die site door. Maar het is vaak ook nog een kunst om het telefoonnummer te vinden!
Peter (69) – syndroom van Usher
Is slechtziend, nachtblind en slechthorend
Vanaf WCAG 2.2 moet helpinformatie op je website eenvoudig te vinden zijn. Dat kan bijvoorbeeld contactinfo zijn, maar ook een chatbot of FAQ kan hulp bieden. Je bent niet verplicht om dit aan te bieden, maar als je het doet, dan moet het altijd op dezelfde plaats vindbaar zijn.
Tip 4: maak inloggen en formulieren invullen eenvoudiger
Gebruikersinvoer is erg belangrijk voor de conversie van een website. Denk bijvoorbeeld aan een contactformulier of het afrekenen in een webshop. Help gebruikers daarom om fouten te vermijden en ze te verbeteren, ook als ze problemen hebben met het onthouden van gegevens.
A) Eenvoudiger inloggen
Op steeds meer websites moet je inloggen. Bijvoorbeeld om iets te kopen in een webshop of om je gegevens te wijzigen. Vanwege de veiligheid van de gegevens moet het inloggen niet te makkelijk zijn natuurlijk, maar voor sommige gebruikers wordt inloggen nagenoeg onmogelijk gemaakt. Dat komt bijvoorbeeld doordat ze een Captcha (zo’n “quizje”) moeten doen die ze niet kunnen zien of gewoon simpelweg niet begrijpen.
Vanaf WCAG 2.2 moet inloggen makkelijker gemaakt worden voor gebruikers. Zo kun je o.a. een alternatieve mogelijkheid voor een zogenaamde “cognitieve test” (zoals Captcha) aanbieden, bijvoorbeeld inloggen via een link die je ontvangt per mail.
B) Niet alles dubbel invullen
Niets is zo irritant als dat je dezelfde gegevens meerdere keren moet invullen. Zeker als het invullen van die gegevens je veel moeite kost. WCAG 2.2 pakt zogenaamde “overtollige invoer” aan. Zo voorkom je dat bezoekers dezelfde informatie in hetzelfde proces meerdere keren moeten invullen.
Misschien herken je dit wel van het invullen van je factuur- en adresgegevens tijdens het afrekenen in een webshop. Hieronder zie je een voorbeeld van de “Coolbluekassa” op coolblue.nl.
WCAG 2.2 checklist: controleer nu je site
WCAG 2.2 is nu nog niet definitief, maar begin 2023 is stiekem sneller dan je denkt. Neem daarom nu alvast een keer je website goed onder de loep met onze WCAG 2.2 checklist.
Moet je binnenkort aanpassingen aan je website (laten) doen? Download dan snel WCAG 2.2 checklist en pak dan meteen de puntjes uit de nieuwe WCAG 2.2 succescriteria aan. Met de aanpassingen voor de focusindicator en klikbare gebieden kun je al meteen aan de slag.
Ook kun je alvast andere betrokkenen binnen je organisatie “warm maken” voor WCAG 2.2. Zorg dat je wat budget hebt voor:
- onze WCAG 2.2 training die we later dit jaar aanbieden,
- aanpassingen aan je website of app,
- een (deel) inspectie van je website of app.
Word ook WCAG 2.2-proof!
Wil je precies weten wat WCAG 2.2 betekent voor jouw organisatie? Vraag vandaag nog een offerte aan voor een onderzoek, consultancy of training.