Introductie digitale toegankelijkheid voor UX-designers
De richtlijnen en succescriteria van de WCAG: Wat houden ze in en hoe pas je ze toe bij het plannen en ontwerpen van een nieuwe website of app.
Inhoud training
Deze training is vooral bedoeld voor UX-designers, SEO / CRO-specialisten en marketeers. In de training laat je trainer aan de hand van herkenbare voorbeelden zien hoe UX, SEO en digitale toegankelijkheid zorgen voor een meer inclusief digitaal product. De ervaring van de gebruiker staat hierbij centraal, maar we kijken ook zeker naar waarom Google digitale toegankelijkheid zo belangrijk vind. De training wordt ondersteunt door een e-learning omgeving die tevens dient als naslagwerk. Aan het eind van de training weet je precies hoe digitale toegankelijkheid bijdraagt aan een betere gebruikerservaring en kan leiden tot een hogere conversie.
Onderwerpen
Inleiding op digitale toegankelijkheid (via e-learning)
- Wat is (digitale) toegankelijkheid?
- Waarom is digitale toegankelijkheid belangrijk?
- Wetgeving rondom digitale toegankelijkheid.
De WCAG 2.1 richtlijnen
- De achtergrond en historie van de richtlijnen.
- De opbouw van de verschillende niveaus binnen de richtlijnen (principes, richtlijnen, succescriteria, technieken).
- Uitleg van de belangrijkste succescriteria.
- De voordelen voor mensen met een functiebeperking.
- Het gebruiken van de juiste tools om tot een goed digitaal toegankelijke website te komen
Overige
- Overlap tussen Digitale toegankelijkheid en User Experience Design
- Overlap tussen Digitale toegankelijkheid en Zoekmachine optimalisatie (SEO)
- Tips voor een gesprek met de klant (overtuiging, motivatie, doel & nut)
Resultaat
Na deze training:
- heeft de deelnemer kennis van Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
- kan de deelnemer de kennis van de WCAG vertalen naar het ontwerp van de website
- heeft de deelnemer basiskennis van de Europese (EN 301 549) en Nederlandse wetgeving
- weet de deelnemer wat het belang is van een toegankelijke website.
- weet de deelnemer wat de overlappen zijn tussen UX, SEO en digitale toegankelijkheid en begrijp je beter waarom je nu al sommige dingen ‘doet’.
- kan de deelnemer de (potentiële) klant overtuigen van het nut van digitale toegankelijkheid voor de website of webshop.
Duur (online)
Totaal 6 uur. We splitsen de training op in twee blokken van 3 uur. De deelnemers krijgen een praktische opdracht mee, die ze op hun eigen werkplek kunnen uitvoeren.
Training op locatie
Het is mogelijk om deze training incompany op locatie te volgen. We plannen dan 1 dag waarbij we 6 uur effectieve trainingstijd hanteren. Bijvoorkeur is dit ’s ochtends een blok van 3 uur en na de lunch nog een blok van 3 uur.
Vereiste voorkennis
De deelnemer heeft minimaal HBO-denkniveau en beschikt over basiskennis van HTML, CSS en SEO.
Doelgroep
- UX-designers
- Webdesigners
- SEO-specialisten
- CRO-specialisten
- Frontend developers
- Marketeers
Deze introductie training digitale toegankelijkheid voor UX-ers is ideaal voor webbureaus, marketingbureaus, SEO bureaus en de interne development afdeling bij grotere organisaties.
Meer informatie?
Wil je meer informatie over deze training of je direct aanmelden? Mail of bel ons nu meteen.
Mail naar [email protected]
of bel 088-5004070