Toegankelijkheid van apps (iOS en Android)
Laat je mobiele applicatie (app) onderzoeken volgens de webrichtlijnen van de WCAG. Toegankelijke apps zijn voor veel gebruikers erg belangrijk.
We gebruiken steeds meer apps
Mobiele applicaties, oftewel apps, worden steeds vaker gebruikt en al lang niet meer alleen voor ons plezier. Ook voor het regelen van belangrijke dingen gebruiken we apps voor iOS of Android. Denk bijvoorbeeld aan inloggen met DigiD, internetbankieren, het regelen van je toeslagen of het beheren van je telefoonabonnement.
Belangrijke apps moeten goed digitaal toegankelijk zijn. Dit geldt vooral voor apps van de overheid, gemeentes, verzekeraars, banken, zorgverleners en mobiele providers.
Digitaal toegankelijke apps zorgen ervoor dat meer mensen zelfstandig gebruik kunnen maken van de diensten en producten van deze organisaties. Ook via de mobiele telefoon of tablet.
Toegankelijke apps zijn verplicht
Sinds 23 juni 2021 moeten ook alle apps van de overheid digitaal toegankelijk zijn. De toegankelijkheid van overheidsapplicaties moet ook worden beschreven in een toegankelijkheidsverklaring. Na ons app-onderzoek weet je direct waar het bij jouw app op het gebied van digitale toegankelijkheid nog aan schort.
De app van de bank wijzigt regelmatig. Meestal gaat daarbij iets mis op het gebied van toegankelijkheid.
Elma Gelens (55), is volledig blind
Ook bedrijven moeten ervoor zorgen dat hun apps zo toegankelijk mogelijk zijn. Voor niet-overheidsorganisaties en bedrijven zijn er namelijk wettelijke verplichtingen om rekening te houden met digitale toegankelijkheid.
Onderzoek digitale toegankelijkheid apps
Cardan Technobility onderzoekt de toegankelijkheid van apps voor iOS en Android. Onze app-specialisten gebruiken hiervoor diverse tools. We hebben een WCAG-EM onderzoek voor apps.
We controleren apps op de internationale richtlijnen voor digitale toegankelijkheid. Dit zijn de Web Content Accessibility Guidelines, oftewel de WCAG. Op dit moment werken we nog met versie 2.1, maar zodra WCAG 2.2 onderdeel is van de Nederlandse wetgeving, zullen we apps ook onderzoeken op de nieuwe succescriteria. Deze richtlijnen zijn voornamelijk gericht op de toegankelijkheid van websites.
Voor apps gelden dezelfde richtlijnen, maar sommige zijn niet verplicht of niet van toepassing. Deze aanpassingen zijn opgenomen in de standaard EN 301 549. Voor apps gelden maar 44 succescriteria. De volgende succescriteria zijn niet verplicht voor apps:
- 2.4.1 Blokken omzeilen (inhoud overslaan)
- 2.4.2 (Duidelijke) paginatitel
- 2.4.5 Meerdere manieren
- 3.1.2 Taal van de onderdelen (taalwissel)
- 3.2.3 Consistente navigatie
- 3.2.4 Consistente identificatie
Het is natuurlijk wel goed om toch te proberen om aan deze succescriteria te voldoen, ondanks dat het niet verplicht is. Het kan de gebruiksvriendelijkheid van je app wel verhogen.
Wat kun je verwachten?
- We doen een handmatige inspectie die voldoet aan de wettelijke eisen.
- Je ontvangt een heldere rapportage met bevindingen en adviezen.
- Ons rapport kun je gebruiken als onderbouwing voor de toegankelijkheidsverklaring.
- Na ontvangst van het rapport ga je zelf aan de slag met het verbeteren van je app.
- Je wordt tijdens deze periode door ons begeleid bij vragen.
- Natuurlijk is het mogelijk om het onderzoek door te spreken.
- Uiterlijk 12 weken na de eerste inspectie doen we een herinspectie om te controleren in hoeverre de toegankelijkheid van je app is verbeterd.
Voordelen digitaal toegankelijke apps
Naast dat het voor overheden dus wettelijk verplicht is om ook voor apps te letten op digitale toegankelijkheid, brengt een digitaal toegankelijke app ook allerlei voordelen met zich mee:
- De informatie in apps is voor iedereen beschikbaar.
- Toegankelijke apps geven meer gebruikers de mogelijkheid om zelfstandig belangrijke zaken te regelen.
- Digitale toegankelijkheid helpt ontwikkelaars beter te kijken naar de functionaliteit van de app.
- Je app wordt beter voor alle gebruikers, ook voor gebruikers zonder functiebeperking.
In de blog “4x voordelen digitaal toegankelijke app” gaat onze app-specialist Teun uitgebreid in op deze vier voordelen.
Hulpmiddelen om apps te gebruiken
Zowel Android als iOS (Apple) hebben verschillende hulpmiddelen om de telefoon goed te gebruiken, ook als je een functiebeperking hebt. In de recente versies van Android en iOS zitten namelijk heel veel toegankelijkheidsopties.
Op je telefoon zit namelijk standaard voorleessoftware. Voor iOS is dat VoiceOver en voor Android hebben we Talkback. Daarnaast zijn er opties om het scherm te vergroten, teksten aan te passen, het kleurenschema aan te passen, stembediening, schakelbediening (voor bijvoorbeeld drukknoppen) en toetsenbordbediening.
Een aantal van deze hulpmiddelen gebruiken onze onderzoekers ook tijdens het app-onderzoek digitale toegankelijkheid. Met behulp van een Bluetooth-toetsenbord onderzoeken we bijvoorbeeld of de app ook te bedienen is met een toetsenbord of vergelijkbare hulptechnologie.
Door al deze toegankelijkheidsopties zijn smartphones en tablets voor sommige gebruikers een goed alternatief voor een normale computer. Het is dan natuurlijk wel belangrijk dat apps digitaal toegankelijk zijn. Cardan Technobility helpt je daarbij.
WCAG-onderzoek voor apps op iOS en Android
De toegankelijkheid van apps op iOS en Android worden los onderzocht. Vaak zien we tussen de iOS-versie en de Android-versie toch verschillen. Dit komt door de onderliggende code en de systemen hebben ook een eigen user-interface. Hierdoor kunnen de apps net iets anders werken of er anders uitzien.
Kies je bij Cardan Technobility voor een WCAG-onderzoek voor een mobiele app dan is het belangrijk wat je wilt laten onderzoeken: iOS, Android of allebei. Meestal onderzoeken we de toegankelijkheid van beide app-versies. Je ontvangt dan twee losse rapportages van het onderzoek.
Vrijblijvende offerte ontvangen?
Wil je meer informatie of een vrijblijvende offerte? Bel of mail ons even.
Mail naar [email protected]
of bel 088- 5004070