• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Naar navigatie
CARDAN Technobility
  • Hoe wij helpen
    • Onderzoeken
    • Consultancy
    • Trainingen
    • Ervaringsplein
    • Lezingen
  • Digitale toegankelijkheid
    • Voor overheden
    • Voor bedrijven
    • Over de WCAG
    • Waarmerk drempelvrij.nl
  • Over ons
    • Werken bij
    • Vacatures
    • Over Technobility
    • Onze mensen
  • Actueel
  • Zoeken
  • Contact

Home » Digitale inclusie: wat is het en waarom is het belangrijk?

Digitale inclusie: wat is het en waarom is het belangrijk?

Digitale inclusie. Een term die verwijst naar de toegankelijkheid van digitale technologieën. Technologieën die iedereen effectief kan gebruiken. Het doel van digitale inclusie? Ervoor zorgen dat niemand wordt buitengesloten van de voordelen van digitale middelen.

Wat betekent digitale inclusie?

Digitale inclusie betekent dat iedereen toegang heeft tot digitale technologieën. Ongeacht iemand zijn situatie. Het houdt dus in dat niemand wordt uitgesloten van de digitale samenleving. Digitale inclusie is eigenlijk het tegenovergestelde van digitale uitsluiting. Wat inhoudt dat sommige groepen in de samenleving minder toegang hebben tot digitale producten en/of diensten. Hierdoor kan er een digitale kloof ontstaan. Digitale inclusie is verplicht. Aldus: digitale inclusie streeft ernaar om de digitale kloof te overbruggen en digitale uitsluiting te voorkomen. Zodat iedereen kan profiteren van de voordelen van de digitale samenleving! Bij digitale inclusie spelen verschillende factoren een rol: bijvoorbeeld iemands vaardigheden, motivatie, eventuele beperkingen en iemands persoonlijke netwerk.

Voorkom digitale uitsluiting

Digitale uitsluiting: een oorzaak van de digitale kloof. Namelijk het uitsluiten van mensen tot bepaalde online informatie. Wat kan leiden tot een gebrek aan gelijke kansen en toegang tot informatie via digitale kanalen. Wie zijn er gevoelig voor deze digitale uitsluiting? Er zijn vijf belangrijke factoren waardoor er een groter risico op uitsluiting kan ontstaan:

  1. Inkomen
  2. Opleiding
  3. Leeftijd
  4. Gezinssamenstelling
  5. Geboorteland

Volgens Mediawijs heeft:

  • 22% van de alleenstaanden: géén internetverbinding thuis.
  • 67% van de laaggeschoolden: nog nooit gebruikgemaakt van e-administratie.
  • 68% van de 55 tot 74-jarigen: weinig tot geen digitale vaardigheden.
  • 29% van de mensen met een laaginkomen: heeft geen toegang tot internet.
  • 50% van wie in het buitenland geboren is: weinig tot geen digitale vaardigheden.

Digitale kloof tegengaan

Een van de uitdagingen is het tegengaan van de digitale kloof. De kloof tussen degenen die wél toegang hebben tot digitale technologieën en degene die hier géén toegang tot hebben. Dit kan te maken hebben met leeftijd, inkomen, opleiding en/of locatie. Om deze kloof tegen te gaan, is het belangrijk om te investeren in digitale inclusie.

Hoe kan jij bijdragen aan digitale inclusie?

Er zijn verschillende manieren om digitale inclusie te bevorderen:

  1. Toegang tot digitale technologieën verbeteren. Dit kan zijn door het opzetten van openbare computerruimtes, aanbieden van goedkope of gratis internettoegang en/of het verstrekken van digitale middelen aan mensen in nood.
  2. Digitale vaardigheden ontwikkelen. Door trainingen en workshops te organiseren voor mensen die moeite hebben met het gebruik van digitale technieken.
  3. Bewustwording vergroten. Door het belang van digitale inclusie te vergroten, kan dit bijdragen aan het creëren van gelijke kansen en toegang tot informatie.
  4. Stimuleer samenwerking. De samenwerking stimuleren tussen partijen zoals overheden, bedrijven gemeenschappen en non-profitorganisaties kan bijdragen aan digitale inclusie. Denk aan het oprichten van gezamenlijke initiatieven. Om zo toegang en vaardigheden te verbeteren.
Meisje in rolstoel achter beeldscherm

Inclusieve marketing en digitale inclusie

Een belangrijk onderdeel van digitale inclusie: inclusieve marketing. Inclusieve marketing, is marketing dat diversiteit omvat. In inclusieve marketing wordt rekening gehouden met een breed publiek in de marketingstrategie. En óók dat deze toegankelijk zijn voor mensen met een functionele beperking. Zoals het bouwen van digitaal toegankelijke websites waarin inhoud makkelijk gevonden wordt, en rekening wordt gehouden met verschillende behoeften van gebruikers. Een aantal tips om hier binnen je marketing mee aan de slag te gaan. Den geeft een aantal handige tips om hiermee aan de slag te gaan:

  1. Inclusieve afbeeldingen: laat mensen met een beperking duidelijk in beeld zien en gebruik alt-teksten.
  2. Inclusief taalgebruik: schrijf duidelijk (B1) en hanteer inclusieve woorden.
  3. Beschrijvende links: vermijd termen als “klik hier”, mensen die gebruik maken van braille of schermlezers kunnen lastig navigeren met deze links. Omschrijf daarom de link zoals: solliciteer voor ons traineeship digitale toegankelijkheid.
  4. Gebruik geen placeholders: geef in plaats van in het invulformulier, bovenaan het veld aan wat er ingevuld moet worden. Deze placeholders verdwijnen vaak wanneer je iets in typt. Dit kan voor mensen met een cognitieve beperking verwarrend zijn.

Inclusieve en begrijpelijke communicatie

Als je website voldoet aan de WCAG, dan is je website al behoorlijk toegankelijk. Toch is het ook goed om verder te kijken dan alleen deze richtlijnen. Als je website qua techniek goed toegankelijk is, maar je taalgebruik is totaal onbegrijpelijk, dan kan nog steeds bijna niemand je website goed gebruiken. Zorg dus dat je boodschap duidelijk is. Gebruik geen hele lange zinnen of moeilijke woorden. Let er ook op dat informatie op een logische manier te vinden is.

Zorg er ook voor dat je communicatie inclusief is. Het is belangrijk dat je niet discrimineert in je communicatie en dat je geen mensen buitensluit. Een formulier dat alleen een keuze geeft tussen “man” en “vrouw” is niet zo inclusief, omdat deze labels niet voor iedereen passend voelen. Let er ook op hoe je over mensen schrijft en op wat voor beelden je uitkiest. Laat bijvoorbeeld mensen met verschillende huidskleuren en lichaamstypes zien. Maak ook niet zomaar aannames over mensen op grond van bijvoorbeeld hun geslacht of herkomst. Door te werken aan een inclusieve communicatie, voelen meer mensen zich gezien en zullen ze zich meer betrokken voelen bij jouw organisatie.

Digitale inclusie en toegankelijkheid

Digitale toegankelijkheid maakt inclusie mogelijk. Door te investeren in het toegankelijk maken van jouw websites, apps én online documenten, geef je iedereen toegang tot jouw online informatie. Zoals ondertiteling onder video’s, Dit kan mensen die doof zijn, helpen om alle informatie te begrijpen. Of het goed ingerichten van formulieren, die bedienbaar zijn door mensen die gebruik maken van hulpsoftware. De internationale richtlijnen: Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) geven richtlijnen waaraan je website moet voldoen. Wil jij ook digitale inclusie waarborgen in jouw organisatie? We kijken graag met je mee wat we voor je kunnen betekenen.

Neem contact op

Website call-to-actions

Ontvang gratis tips en updates

Benieuwd hoe jij jouw digitale communicatie toegankelijk en inclusief maakt? Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang de ultieme WCAG checklist!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Over Cardan

Specialist in digitale toegankelijkheid.

Footer

Diensten

  • Onderzoeken
  • Consultancy
  • Trainingen

Cardan Technobility

  • Over ons
  • Onze mensen
  • Overzicht waarmerkdragers
  • Digitale toegankelijkheid
  • WCAG
  • WCAG 2.1
  • WCAG 2.2

Adres

Talent Square 13
5038 LX Tilburg
[email protected]

Certificeringen

Waarmerk Drempelvrij - 2 sterrenDDAI geaccrediteerd NCI - ISO 9001 gecertificeerd

© 2023 · Cardan Technobility

  • Algemene voorwaarden
  • Colofon
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Toegankelijkheid
  • Beveiligingsverklaring
  • Sitemap
  • Cardan Technobility op LinkedIn
  • Cardan Technobility op Instagram
  • Cardan Technobility op Facebook