• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Naar navigatie
CARDAN Technobility
  • Hoe wij helpen
    • Onderzoeken
    • Consultancy
    • Trainingen
    • Ervaringsplein
    • Lezingen
  • Digitale toegankelijkheid
    • Voor overheden
    • Voor bedrijven
    • Over de WCAG
    • Waarmerk drempelvrij.nl
  • Over ons
    • Werken bij
    • Vacatures
    • Over Technobility
    • Onze mensen
  • Actueel
  • Zoeken
  • Contact

Home » Actueel » De 5 meest voorkomende problemen met apps

De 5 meest voorkomende problemen met apps

Bart Pluijms Consultant & Trainer
6 september 2022 5 minuten lezen

De toegankelijkheidsproblemen in apps lijken soms op die in websites, maar sommige problemen komen bij apps een stuk vaker voor. In dit artikel neem ik je graag mee in de problemen met apps die het meest naar voren komen in een onderzoek naar digitale toegankelijkheid.

Problemen met apps op het gebied van digitale toegankelijkheid

Steeds meer mensen zien het belang van digitaal toegankelijke websites. Ook voor apps is het belangrijk dat ze digitaal toegankelijk zijn. Zo kan iedereen ze gebruiken. Daarom onderzoeken we ook steeds vaker apps op digitale toegankelijkheid.

Tijdens onze onderzoeken komen we sommige problemen met apps regelmatig tegen. Zo is tekst regelmatig niet dynamisch, worden statusberichten niet opgelezen of kan de app alleen in een bepaalde oriëntatie, zoals staand, worden gebruikt. Ook gaat het vaak mis als gebruikers bepaalde acties alleen kunnen doen door complexe bewegingen op het scherm te maken. En ook contrastproblemen komen nog relatief veel voor. Nog niet zeker wat dit allemaal inhoudt? Geen zorgen, want in dit blog leggen we het verder aan je uit.

Een vrouw kijkt lachend naar haar telefoon.

Geen dynamische tekst

Als mensen moeite hebben met het lezen van kleine letters op een mobiele telefoon, dan moeten zij de tekstgrootte aan kunnen passen. Dit kan opgelost worden door in de app een aparte “grote tekst”-optie in te bouwen, maar er kan ook gebruik gemaakt worden van dynamische tekst. In de instellingen van je telefoon kun je de grootte van de dynamische tekst aanpassen. Zowel Apple als Google geven gebruikers deze optie. Dit kan bijvoorbeeld ook fijn zijn voor gebruikers die het prettig vinden om de tekst maar een beetje te vergroten.

Als de app de instelling van dynamische tekst volgt, hoeft er geen aparte optie voor grotere tekst ingebouwd te worden. Helaas gaat dit nog regelmatig mis. De tekst wordt dan helemaal niet groter of maar op sommige plekken. Die informatie in de app is daardoor dan niet toegankelijk voor gebruikers die afhankelijk zijn van het groot weergeven van tekst.

Statusberichten worden niet opgelezen

Als je een actie uitvoert in een app, krijg je vaak direct feedback. Bijvoorbeeld als je een formulier probeert te versturen. Misschien gaat er iets fout en geeft een melding aan dat het formulier niet verstuurd is. Zo’n bericht is vaak niet beschikbaar voor gebruikers die de visuele verandering niet (goed) kunnen zien. Het icoon of de tekst die in beeld komt, moet voor alle gebruikers beschikbaar zijn. De melding moet dan zo geprogrammeerd worden dat voorleessoftware de tekst voorleest zodra de tekst verschijnt. Naast foutmeldingen moeten ook andere statusberichten, zoals laadanimaties en succesberichten, aan gebruikers gepresenteerd worden.

Alleen bepaalde oriëntatie mogelijk

Sommige apps werken alleen in een bepaalde oriëntatie van het scherm, zoals staand of liggend. Je kan dan dus niet kiezen tussen deze twee verschillende standen. Als dit niet mogelijk is, is het bijvoorbeeld voor een gebruiker met een motorische beperking niet mogelijk om een telefoon of tablet in een vaste stand te gebruiken. Dit terwijl de apparatuur die zij gebruiken soms wel in een vaste stand gemonteerd staat om bediening mogelijk te maken. Door de vaste oriëntatie van de app kunnen deze gebruikers de app dan niet gebruiken. Ook voor andere gebruikers is het prettig als zij zelf kunnen kiezen om een bepaalde oriëntatie te gebruiken.

Een jonge vrouw laat een oude vrouw iets op een telefoon zien

Aanwijzergebaren

Aanwijzer-wat? Aanwijzergebaren is de naam van succescriterium 2.5.1 van de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). In websites komen we hier niet vaak problemen mee tegen, maar in apps juist wel. Bij dit succescriterium kijken we naar bewegingen waarbij de richting belangrijk is of waarbij meerdere punten tegelijk gebruikt moeten worden.

Sommige gebruikers van je app kunnen dit soort bewegingen op het touchscreen namelijk niet makkelijk op een nauwkeurige manier uitvoeren. In veel apps kan je bijvoorbeeld swipen om bepaalde acties uit te voeren. Vaak is het belangrijk welke kant je op swipet: als je van boven naar beneden beweegt, scrol je naar beneden op een pagina in de app. Maar als je van links naar rechts beweegt, ga je wel eens naar een andere pagina of een ander artikel. Dit maakt deze apps voor sommige mensen met een beperkte fijne motoriek heel lastig te navigeren.

Ook handelingen waarbij je bijvoorbeeld meerdere vingers moeten gebruiken maken een app minder toegankelijk. Denk bijvoorbeeld aan Google Maps: je kan zoomen door met twee vingers te ‘knijpen’. Dit is niet voor iedereen mogelijk, bijvoorbeeld als iemand de app bedient met een pen, aanwijsstokje of met oogbewegingen. Daarom moet er ook een andere manier zijn om dit te doen, bijvoorbeeld met een knop.

Bij WCAG 2.2 wordt ook een nieuw succescriterium geïntroduceerd. Slepen mag dan nog wel, maar er moet altijd een mogelijkheid zijn om dit soort acties ook op een andere manier uit te voeren. Natuurlijk is het beter om je daar nu alvast op voor te bereiden, zodat zoveel mogelijk mensen jouw app nu al kunnen gebruiken!

Niet genoeg contrast

Het is belangrijk dat alles in een app goed zichtbaar is. Daarom moeten zowel tekst als bedieningselementen, zoals iconen en schakelaars, genoeg contrast hebben. Dit is het verschil tussen twee kleuren. Dit zien we best vaak mis gaan. In apps wordt regelmatig lichtgrijze tekst op een witte achtergrond gebruikt, of rode tekst voor foutmeldingen. Een bekend voorbeeld van een icoon dat niet genoeg contrast heeft, is het logo van Twitter. In apps linkt dit icoon vaak naar de Twitterpagina van de organisatie. Om te kunnen zien dat het om het logo van Twitter gaat, moet je kunnen zien dat er een witte vogel in de lichtblauwe achtergrond staat. Daarom moeten die twee kleuren genoeg contrast hebben.

Ook bij schakelaars zijn er vaak contrastproblemen. Als deze uitgeschakeld zijn, hebben ze vaak niet genoeg contrast. Niet alle gebruikers kunnen dan zien dat het een schakelaar is en dat een optie ingeschakeld kan worden. Dit komt door dat de standaard versie van deze schakelaar niet goed is. De bouwer van de app moet dit dus actief aanpassen om er voor te zorgen dat een schakelaar altijd voldoende contrast heeft.

Als alles in de app genoeg contrast heeft, kan iedereen het beter zien. Heb je zelf wel eens een app proberen te gebruiken terwijl de zon scheen? Dan weet je dat het dan in ieder geval helpt als de teksten niet lichtblauw of lichtgrijs zijn.

Twee jongens zitten in een zonnige omgeving met allebei een telefoon in hun hand. Eén jongen kijkt met een moeilijk gezicht naar het scherm. De ander zit over zijn telefoon gebogen.

Problemen met apps? Investeer in digitale toegankelijkheid

Hopelijk weet je nu iets meer over de meest voorkomende problemen die wij vinden bij een app onderzoek digitale toegankelijkheid. Ben je nu benieuwd of de genoemde problemen ook in de app van jouw organisatie voorkomen? Wij kunnen je helpen door een onderzoek uit te voeren. We denken dan ook graag met je mee over hoe jouw app toegankelijker kan worden.

Neem contact met ons op!
  • Volg Bart Pluijms op LinkedIn
Bart Pluijms

Na bijna 10 jaar binnen mijn eigen bedrijf op diverse 'stoelen' te hebben gezeten van projectleider, UX-designer en frontend-developer deel ik nu mijn kennis en ervaringen als adviseur en trainer digitale toegankelijkheid bij Cardan Technobilty. Mijn doel: een gezelliger internet voor iedereen.

Website call-to-actions

Ontvang gratis tips en updates

Benieuwd hoe jij jouw digitale communicatie toegankelijk en inclusief maakt? Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang de ultieme WCAG checklist!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Over Cardan

Specialist in digitale toegankelijkheid.

Footer

Diensten

  • Onderzoeken
  • Consultancy
  • Trainingen

Cardan Technobility

  • Over ons
  • Onze mensen
  • Overzicht waarmerkdragers
  • Digitale toegankelijkheid
  • WCAG
  • WCAG 2.1
  • WCAG 2.2

Adres

Talent Square 13
5038 LX Tilburg
[email protected]

Certificeringen

Waarmerk Drempelvrij - 2 sterrenDDAI geaccrediteerd NCI - ISO 9001 gecertificeerd

© 2023 · Cardan Technobility

  • Algemene voorwaarden
  • Colofon
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Toegankelijkheid
  • Beveiligingsverklaring
  • Sitemap
  • Cardan Technobility op LinkedIn
  • Cardan Technobility op Instagram
  • Cardan Technobility op Facebook